EXPLICACIÓN 2.1: EL RENACIMIENTO: INTRODUCCIÓN
1. INTRODUCCIÓN
El Renacimiento, un periodo de la historia del arte que, en música, abarca desde aproximadamente 1420 hasta 1600. Se caracteriza por el desarrollo del comercio, lo que lleva al ascenso de la burguesía a posiciones importantes debido al poder económico que adquieren. Además, se observa un cambio en el equilibrio de poderes, con señores feudales enfrentándose a reyes que establecen alianzas con la burguesía. Asimismo, surgen las ciudades-estado y se establecen monarquías vigorosas que unifican territorios.
2. FECHAS IMPORTANTES
Algunas fechas importantes como la caída de Constantinopla en poder de los turcos en 1453, la invención de la imprenta por Gutemberg en 1450, las primeras publicaciones musicales por Ottaviano
Petrucci en 1455 y la llegada a América por Colón en 1492 marcan el siglo XV.
3. EL MÚSICO EN LA SOCIEDAD. LOS MECENAS
Durante el Renacimiento, se produce una revalorización de la cultura clásica de la antigua Grecia, y en el ámbito musical se estudia y admira la poesía medieval de Francesco Petrarca para ser
musicalizada. Los músicos dependen principalmente de mecenas, que pueden ser reyes, nobles o figuras importantes del ámbito eclesiástico como papas y cardenales. Estos mecenas aumentan su
prestigio al tener a los mejores músicos en sus cortes, quienes trabajan tanto en la composición de música para eventos sociales como en la creación de obras para iglesias y capillas.
4. POLIFONÍA VOCAL
La música renacentista se caracteriza por ser esencialmente polifónica, y el modelo básico es la música vocal a capella. Durante este período se desarrolla el contrapunto, que se refiere a la
relación entre las distintas melodías (llamadas voces) de una composición. Además, es en esta época cuando comienza a formarse la música instrumental autónoma, la cual se consolidará
posteriormente en el período barroco.
PREGUNTAS DE COMPRENSIÓN DEL TEXTO 2.1
EXPLICACIÓN 2.2: LA ESCUELA FRANCO-FLAMENCA
1. LA ESCUELA FRANCO-FLAMENCA
En la corte de Borgoña, que abarcaba lo que hoy conocemos como Holanda, Bélgica y el noreste de Francia, los duques de Borgoña, que eran vasallos del rey de Francia, mantenían una destacada capilla musical. Esta capilla, prestigiosa por sus compositores, coros para los oficios religiosos y ministriles (músicos-sirvientes), contaba con una variedad de instrumentistas, como trompetistas, tamborileros, arpistas, laudistas y vihuelistas.
Las capillas musicales de los duques, especialmente durante los reinados de Felipe el Bueno (1419-1467) y Carlos el Temerario (hasta 1477), fueron consideradas las mejores de Europa, atrayendo
músicos de diversas nacionalidades. La corte de Borgoña se erigió como un destacado centro cultural. A estos compositores se les conoce como la escuela borgoñona flamenca o, más comúnmente, la
escuela franco-flamenca.
Los compositores de esta escuela, aunque algunos trabajaron en Italia u otros países, se caracterizan por sus composiciones principalmente de misas y motetes. Su estilo distintivo hace uso del
contrapunto, texturas densas y ritmos suaves, donde la riqueza de la polifonía prevalece sobre la claridad estructural.
No fue sino hasta el siglo XVI que la hegemonía de estos compositores del norte se vio desafiada con la emergencia de figuras como Giovanni da Palestrina en Italia y otros estilos, como el de la
escuela española.
2.PERÍODOS DE LA ESCUELA FRANCO-FLAMENCA
Hay 5 periodos:
la primera generación de compositores incluye a Dunstable, Dufay y Binchois.
Crearon misas, motetes y chansons borgoñonas, poesías francesas musicalizadas polifónicamente, que reflejaban el estilo de vida refinado de la corte. Musicalmente usan las formas fijas: rondeau, ballade y virelai, aunque las dos últimas tienden a desaparecer. Es la primera fase de la escuela franco-flamenca.
La segunda generación incluye a Dufay, Busnois y Ockeghem, entre otros.
Se destacó por el virtuosismo técnico en el contrapunto, introduciendo nuevas técnicas como el canon y diversas derivaciones contrapuntisticas (inversión, aumentación)
La tercera generación cuenta con compositores como Obretch, Isaak, Mouton y el más importante, Josquin Des Pretz.
Josquin enfatizó la comprensibilidad del texto en sus obras mediante la correcta acentuación. Se usa material de chansons modificado mediante imitaciones u otros procesos.
La cuarta generación, tiene a figuras como Gombert, Clemens non papa, Janequin y Willaert.
Experimentaron con la pronunciación del texto y la estructura musical, prefiriendo motetes a 5 o 6 voces y enfocándose en la imitación.
La quinta generación incluye a De Monte y Lasso como principales exponentes.
Este último es sin duda el más importante con más de 700 motetes. Lasso usa el contrapunto homofónico mezclado con textura contrapuntística e introduce madrigalismos - adornos con melodías que
evocan el texto: notas que suben (en palabras como "cielo"), 2 o 3 notas con ritmo regular (evocando el murmullo del agua), etc.
PREGUNTAS DE COMPRENSIÓN DEL TEXTO 2.2:
EXPLICACIÓN 2.3: EL MADRIGAL
1. EL MADRIGAL
El madrigal es una forma musical profana surgida en Italia. Gracias a él, este país se torna por primera vez el centro musical de la música europea. El auge de esta forma está relacionada con la
valorización de la poesía de Petrarca (s.XIV). Por este hecho en el madrigal la relación texto-música es muy importante ya que el madrigal es esencialmente poesía musicalizada polifónicamente. La
música ilustra el sentido de las palabras a través de los llamados madrigalismos.
La forma del madrigal es por secciones, como el motete, en donde las voces se imitan unas a otras. El estilo es contrapuntístico. Los madrigales medievales del siglo XIV tenían forma estrófica y
no tienen parecido al madrigal renacentista, que se parece más al motete ya que se compone de secciones que se imitan. Es la forma más usada por las posibilidades que ofrece de usar el
contrapunto.
2. LOS MADRIGALISMOS
Son efectos sonoros, como cacareos, tañidos de campanas, onomatopeyas, sonidos que imitan fragor de batallas, etc. pero también son de otro tipo, como una sonoridad precisa en palabras
determinadas que reflejan un efecto visual en la partitura. Por ejemplo, en la palabra «cielo» la melodía sube, o en «infierno» la melodía baja.
3. PERÍODOS
Se distinguen varios períodos en el uso del madrigal renacentista que conforman su evolución formal:
Compositores: Bernardo Pisano, Philippe Verdelot, Jacob Arcadelt, Costanzo Festa.
El estilo es vertical (homofonico), con predominio de la voz superior, como en la frottola.
Compositores: Orlando di Lasso, Pier Luigi da Palestrina, Cipriano da Rore, Philippe de Monte, Clement Janequin.
Es la época de esplendor del madrigal, con escritura completamente polifónica; con uso de los madrigalismos y los efectos visuales en la partitura (5 notas huecas = 5 perlas; ennegrecimiento de la partitura = noche cerrada).
Compositores: Carlo Gesualdo, Luca Marenzio.
Las voces se polarizan, tiende a ser homofónico, aumentan los madrigalismos y la música se hace más expresiva con más disonancias.
PREGUNTAS DE COMPRENSIÓN DEL TEXTO 2.3
EXPLICACIÓN 2.4: EL RENACIMIENTO EN ITALIA
1. INTRODUCCIÓN
Lo más significativo en la música profana es la creación de la frottola y el desarrollo del madrigal, mientras que en la música religiosa es el uso de los coros "spezzati" (coros situados en
varias partes de la iglesia) así como las ideas de la Contrarreforma (Concilio de Trento), presentes sobre todo en la música de Giovanni da Palestrina. Estas ideas pretendían que la música fuera
entendible en sus textos, sin parodias o aspectos sensuales y que acercara a Dios a aquellos que la escucharan.
2. LA FROTTOLA
La frottola es una composición polifónica, en italiano. Los textos tratan temas muy variados (amatorios, satíricos, mitológicos, humorísticos). El ritmo es danzante y la voz superior predomina
siempre, de tal manera que las otras voces solían ser tocadas por instrumentos (laúd sobre todo). Se escribían generalmente a 4 voces, con preponderante homofonía (mismo ritmo en todas las
voces). Es de origen aristocrático y es precursor del madrigal. Su estructura es estrofa con un estribillo, que se repite entre las estrofas. Los principales compositores de frottola son
Bartolomeo Tromboncino y Marchetto Cara. La zona donde trabajaban era Mantua, Ferrara y Urbino.
3. EL LAUDA
El lauda es la contraparte religiosa de la frottola. Los textos son religiosos y están en italiano o latín. Se cantaban en reuniones devocionales semipúblicas, probablemente a capella o con
instrumentos acompañando las restantes 3 voces. Musicalmente tenían las mismas características que la frottola. Los textos eran muy enendibles y por eso fueron muy populares durante la
Contrarreforma. Algunos compositores franco-flamencos, como Josquin, usaron temas de laudes para sus motetes.
4. MÚSICA RELIGIOSA: ESCUELA VENECIANA Y ESCUELA ROMANA
VENECIA Y LA POLICORALIDAD
El siglo XVI es distingue por las magníficas capillas. En Venecia el centro artístico es la catedral de San Marcos. Los músicos más notables allí fueron Adrian Willaert y los Gabrielli (Andrea y
su sobrino Giovanni). La música veneciana, texturalmente, es más homofónica que contrapuntística, destacando el uso de varios coros a la vez (policoralidad).
ROMA Y LAS IDEAS DEL CONCILIO DE TRENTO
En Roma destaca la figura de Giovanni da Palestrina, compositor que utilizó todas las técnicas de composición polifónica. Su música es considerada como la más perfecta expresión del estilo
eclesiástico. Está vinculado a las ideas musicales de la Contrarreforma del Concilio de Trento que exigían la comprensibilidad de los textos dentro de la composición polifónica. Para ello se
debían evitar madrigalismos y suprimir cantus firmus profanos o provenientes de la parodia. Palestrina consiguió perfectamente que los textos se entendieran al usar texturas claras y melodías
fluidas cuyo texto fuera bien pronunciado.
Otros compositores de la escuela romana fueron Orlando di Lasso y el español Tomás Luis de Victoria quien también fue un excelente organista.
PREGUNTAS DE COMPRENSIÓN DEL TEXTO 2.4
EXPLICACIÓN 2.5: LA MÚSICA EN LA ESPAÑA DEL SIGLO XV Y XVI
1. SIGLO XV: LA MÚSICA CON LOS REYES CATÓLICOS
Es una época de gran auge musical. Se crean las capillas musicales reales o de nobles, como las de los Reyes Católicos y la de los Duques de Alba. La corte de los Reyes Católicos se cuenta como
una de las mayores cortes de renombre científico, artístico y humanista. En ella se inicia el Siglo de Oro de la música española y se sientan las bases para lo que será el Siglo de Oro del arte
español. Los compositores principales son:
2. SIGLO XVI: PERÍODO INTERMEDIO. CARLOS I. FELIPE II
Desde que muere Isabel la Católica en 1504 y asciende al trono Carlos I pasan doce años en los que el florecimiento musical cortesano decae (gobierna Juana I de Castilla). Al subir al trono
Carlos I en 1516, (Carlos V de Alemania) vuelve el esplendor de la música franco flamenca a la corte española. Destacan Gombert y Créquillon.
Con Felipe II se sigue desarrollando la polifonía en España aunque la vida musical estará especialmente en la iglesia. Abundan las catedrales con sus capillas musicales que compiten por los
mejores maestros. Polifonistas famosos son: Mateo Flecha "el Viejo", Diego Ortiz y Cristóbal de Morales. Posteriormente destacan Mateo Flecha "el Joven" (sobrino
de "el Viejo), los hermanos Pedro Guerrero y Francisco Guerrero, y por último, el más importante de todos, Tomás Luis de Victoria.
3. LAS CAPILLAS MUSICALES
La capilla musical era un espacio del templo en la que se hacían ensayos musicales. Se componía de niños y adultos (unos 20 o 30) con conocimientos musicales bajo la dirección de un maestro de
capilla. Cantaban música polifónica vocal y tenían instrumentos y órgano. Las capillas eran de la realeza, de las cortes, de las iglesias o de las catedrales. Estas últimas fueron muy importantes
en España, de tal manera lo fueron que tenían sus propias leyes o estamentos para que impartieran clases, educaran a los niños (llamados seises) y produjeran obras musicales. Por otra parte, al
ser autosuficientes, se aislaban de influencias extranjeras o de otras capillas.
4. FORMAS MUSICALES POLIFÓNICAS
Hay tres importantes: villancico, romance y ensalada.
Es una composición polifónica, de carácter lírico (poesía), parecida a la frottola italiana, es decir, con la melodía principal en la voz superior. Entre sus características destacan que son estróficos con un refrán con estructura que suele ser aBccaB. Son sencillos técnicamente y tienden al silabismo para que el texto se entienda bien. Son verticales, es decir con uso de la homofonía (mismo ritmo en las voces). Se agrupan en cancioneros como el Cancionero de Palacio y el Cancionero de la Colombina.
El principal compositor de villancicos es Juan del Encina. Si atendemos a la variedad de los villancicos de Juan del Encina, según su argumento se clasifican en:
Es de carácter narrativo, de temática profana. Constan de una sola sección musical. Suelen ser de carácter triste y reposado, basados en antiguos romances poéticos de origen popular. El Cancionero de Palacio contiene 40 romances, algunos sobre la Reconquista de Granada.
Consta de una serie de géneros diferentes juntos en una misma obra donde se combina lo religioso con lo profano o melodías a solo y secciones imitativas. Mateo Flecha el Viejo fue uno de los compositores de famosas "ensaladas".
PREGUNTAS DE COMPRENSIÓN DEL TEXTO 2.5
EXPLICACIÓN 2.6: LA MÚSICA POLIFÓNICA EN INGLATERRA
1. SIGLO XV
Tras la Guerra de las dos Rosas (1455-85), bajo el reinado de Enrique VII (m.1509) la música en Inglaterra revive de nuevo. La mayoría de la música polifónica de finales del XV y principios del
XVI es sacra (misas, magnificats y antífonas). La música franco-flamenca, de contrapunto imitativo, no tuvo influencia en la Inglaterra hasta 1510. Las tres características principales son:
Largos melismas de gran belleza y expresividad casi siempre en los finales de las secciones de los motetes. Algunos compositores son: Richard Hygons, William Horwood y Gilbert Banester cuyas obras se encuentran en el Manuscrito de Eton.
2. SIGLO XVI
En esta época la religión anglicana se adopta en Inglaterra en 1534 con Enrique VIII lo que hace que el idioma de la música religiosa sea el inglés. La técnica de contrapunto imitativo se adopta,
pero lentamente, usándose en salmos y motetes hacia 1540. Las obras de esta época se caracterizan por dos estilos:
La imitación, técnica de cantus firmus (melodía conocida) y cruces de voces.
Destacan John Browne, Richard Davy y Walter Lambe.
Un sonido más continental, imitativo y sin técnicas de cantus firmus.
Destacan Fairfax, Cornish y Taverner.
La segunda mitad del siglo corresponde al período isabelino (Isabel I), es el Siglo de Oro inglés. Destacan:
3. EL MADRIGAL
Los madrigales italianos se tradujeron al inglés lo cual fomentó el que en la última década del siglo XVI floreciera el madrigal inglés hasta los primeros años del XVII.
4. CANCIÓN PARA VOZ Y LAÚD y CONSORTS
El esplendor de las canciones con laúd coincide con el declínio del madrigal, al comenzar el S.XVII. John Dowland (m. 1626) y Thomas Campion (m.1620) componen "ayrs" ("aires") en los que la
calidad de la poesía supera a la de los madrigales. Las melodías y la declamación del texto es sutil y sensible; el laúd, que acompaña, y que está subordinado a la voz, mantiene gran
independencia melódica.
A mitad del XVI las canciones para grupos de instrumentos de una misma familia, llamados consorts se hizo muy popular con William Byrd.
PREGUNTAS DE COMPRENSIÓN DEL TEXTO
EXPLANATION 2.1: THE RENAISSANCE: INTRODUCTION
1. INTRODUCTION
The Renaissance, a period in art history that, in music, spans from approximately 1420 to 1600. It is characterized by the development of commerce, leading to the rise of the bourgeoisie to significant positions due to the economic power they acquire. Additionally, there is a shift in the balance of power, with feudal lords facing off against kings who form alliances with the bourgeoisie. Moreover, city-states emerge, and vigorous monarchies are established that unify territories.
2. IMPORTANT DATES
Some important dates such as the fall of Constantinople to the Turks in 1453, the invention of the printing press by Gutenberg in 1450, the first music publications by Ottaviano Petrucci in 1455, and the arrival in America by Columbus in 1492 mark the 15th century.
3. THE MUSICIAN IN SOCIETY. THE PATRONS
During the Renaissance, there is a revaluation of the classical culture of ancient Greece, and in the musical sphere, medieval poetry by Francesco Petrarch is studied and admired to be set to music. Musicians mainly depend on patrons, who can be kings, nobles, or important figures in the ecclesiastical sphere such as popes and cardinals. These patrons increase their prestige by having the best musicians in their courts, who work both in composing music for social events and in creating works for churches and chapels.
4. VOCAL POLYPHONY
Renaissance music is characterized by being essentially polyphonic, and the basic model is vocal a cappella music. During this period, counterpoint develops, which refers to the relationship between the different melodies (called voices) of a composition. Additionally, it is in this era that autonomous instrumental music begins to take shape, which will subsequently consolidate in the Baroque period.
COMPREHENSION QUESTIONS FOR TEXT 2.1
What dates span the beginning and end of the Renaissance?
Why does the bourgeoisie rise to significant positions?
Write down 2 important dates from this period and the event they relate to.
Why is Petrucci important in the history of music?
What is revalued in this period and which poet is important?
What is a patron, and who specifically were the patrons of the Renaissance?
What roles did musicians have in the court of a powerful individual?
What is the basic model of music in the Renaissance?
What is counterpoint?
What begins to take shape in this period and is consolidated in the Baroque?
EXPLANATION 2.2: THE FRANCO-FLEMISH SCHOOL
1. THE FRANCO-FLEMISH SCHOOL
In the court of Burgundy, which encompassed what is now known as Holland, Belgium, and northeastern France, the Dukes of Burgundy, vassals of the King of France, maintained a prominent musical chapel. This chapel, renowned for its composers, choirs for religious services, and minstrels (musician-servants), featured a variety of instrumentalists, including trumpeters, drummers, harpists, lute players, and vihuelists.
The musical chapels of the Dukes, especially during the reigns of Philip the Good (1419-1467) and Charles the Bold (until 1477), were considered the finest in Europe, attracting musicians of diverse nationalities. The court of Burgundy emerged as a prominent cultural center. These composers are known as the Franco-Flemish or Burgundian School.
The composers of this school, although some worked in Italy or other countries, are characterized by their compositions primarily of masses and motets. Their distinctive style utilizes counterpoint, dense textures, and gentle rhythms, where the richness of polyphony prevails over structural clarity.
It was not until the sixteenth century that the hegemony of these Northern composers was challenged with the emergence of figures like Giovanni da Palestrina in Italy and other styles, such as the Spanish school.
2. PERIODS OF THE FRANCO-FLEMISH SCHOOL
There are 5 periods:
1420-1460 The first generation of composers includes Dunstable, Dufay, and Binchois.
They created masses, motets, and Burgundian chansons, French poems set to polyphonic music, reflecting the refined lifestyle of the court. Musically, they use fixed forms: rondeau, ballade, and virelai, although the last two tend to disappear. It is the first phase of the Franco-Flemish school.
1460-1490 The second generation includes Dufay, Busnois, and Ockeghem, among others.
They stood out for their technical virtuosity in counterpoint, introducing new techniques such as the canon and various contrapuntal derivations (inversion, augmentation).
1490-1520 The third generation features composers such as Obrecht, Isaac, Mouton, and the most important, Josquin Des Prez.
Josquin emphasized the comprehensibility of the text in his works through proper accentuation. Material from chansons was used, modified through imitations or other processes.
1520-1560 The fourth generation, with figures like Gombert, Clemens non papa, Janequin, and Willaert.
They experimented with text pronunciation and musical structure, preferring motets with 5 or 6 voices and focusing on imitation.
1560-1600 The fifth generation includes De Monte and Lasso as primary exponents.
The latter is undoubtedly the most important with over 700 motets. Lasso uses homophonic counterpoint mixed with contrapuntal texture and introduces madrigalisms - ornaments with melodies that evoke the text: rising notes (in words like "heaven"), 2 or 3 notes with regular rhythm (evoking the murmur of water), etc.
COMPREHENSION QUESTIONS FOR TEXT 2.2:
What countries occupy what was Burgundy in the 15th century today?
What purpose did the Dukes of Burgundy have a musical chapel for?
What instrumentalists did the Burgundian chapel have?
What is a minstrel?
What are the two names by which the Northern musicians of this period are known?
What are the two most used religious musical forms in the Renaissance?
What are the 3 most notable musical characteristics of the style used by Franco-Flemish composers?
In Franco-Flemish music, which musical aspect is more important, form or polyphony?
For what reason does the importance of Northern composers begin to decline?
Name a composer from each generation, including the most important from the 3rd and 5th.
EXPLANATION 2.3: THE MADRIGAL
1. THE MADRIGAL
The madrigal is a secular musical form that originated in Italy. Thanks to it, this country becomes for the first time the musical center of European music. The rise of this form is related to the valorization of Petrarch's poetry (14th century). In the madrigal, the text-music relationship is very important since it is essentially polyphonically musicalized poetry. The music illustrates the meaning of the words through what are called madrigalisms. The form of the madrigal is sectional, like the motet, where the voices imitate each other. The style is contrapuntal. The medieval madrigals of the 14th century had a stanzaic form and do not resemble the Renaissance madrigal, which is more similar to the motet as it is composed of imitative sections. It is the most used form due to the possibilities it offers for using counterpoint.
2. MADRIGALISMS
These are sound effects, such as clucking, bell tolls, onomatopoeias, sounds that imitate the clamor of battles, etc., but they are also of another type, such as a precise sound in specific words that reflect a visual effect in the score. For example, in the word "heaven," the melody rises, or in "hell," the melody descends.
3. PERIODS
Several periods are distinguished in the use of the Renaissance madrigal that make up its formal evolution:
First period: primitive madrigal, around 1530.
Composers: Bernardo Pisano, Philippe Verdelot, Jacob Arcadelt, Costanzo Festa.
The style is vertical (homophonic), with a predominance of the upper voice, as in the frottola.
Second period: "classic" madrigal from 1550 to 1580.
Composers: Orlando di Lasso, Pier Luigi da Palestrina, Cipriano da Rore, Philippe de Monte, Clement Janequin.
It is the period of splendor of the madrigal, with completely polyphonic writing; with the use of madrigalisms and visual effects in the score (5 hollow notes = 5 pearls; darkening of the score = nightfall).
Third period: 1580-1620.
Composers: Carlo Gesualdo, Luca Marenzio.
It delves into the Baroque (1600). The voices become polarized, tends to be homophonic, madrigalisms increase, and the music becomes more expressive with more dissonances.
COMPREHENSION QUESTIONS FOR TEXT 2.3
What genre does the madrigal belong to and in what country does it originate?
Why is the madrigal related to a poet from the 14th century and which poet was it?
What does the madrigal musicalize and what does its music illustrate?
How is a madrigal similar to a motet?
What style does a madrigal have?
Why is the madrigal a widely used form in the Renaissance?
What is a madrigalism? Give two examples.
What does a madrigal from 1530 resemble?
What is the most mature period of the madrigal and how was its writing?
In a madrigal by Gesualdo, what two aspects are more used than in madrigals from previous periods?
EXPLANATION 2.4: THE RENAISSANCE IN ITALY
1. INTRODUCTION
The most significant developments in secular music are the creation of the frottola and the development of the madrigal, while in religious music, it is the use of "spezzati" choirs (choirs placed in various parts of the church) as well as the ideas of the Counter-Reformation (Council of Trent), especially present in the music of Giovanni da Palestrina. These ideas aimed to ensure that the music was understandable in its texts, without parodies or sensual aspects, and that it brought God closer to those who listened.
2. THE FROTTOLA
The frottola is a polyphonic composition, in Italian. The texts cover various themes (amatory, satirical, mythological, humorous). The rhythm is dance-like, and the upper voice always predominates, so much so that the other voices were usually played by instruments (especially the lute). They were generally written for 4 voices, with predominant homophony (same rhythm in all voices). It originates from aristocratic circles and is a precursor to the madrigal. Its structure is stanza with a refrain, which is repeated between stanzas. The main composers of frottola are Bartolomeo Tromboncino and Marchetto Cara. The areas where they worked were Mantua, Ferrara, and Urbino.
3. THE LAUDA
The lauda is the religious counterpart of the frottola. The texts are religious and are in Italian or Latin. They were sung in semi-public devotional meetings, probably a cappella or with instruments accompanying the other 3 voices. Musically, they had the same characteristics as the frottola. The texts were very understandable and that is why they were very popular during the Counter-Reformation. Some Franco-Flemish composers, such as Josquin, used laudes themes for their motets.
4. RELIGIOUS MUSIC: VENETIAN SCHOOL AND ROMAN SCHOOL
VENICE AND POLYCHORALITY
The 16th century is distinguished by magnificent chapels. In Venice, the artistic center is the Cathedral of St. Mark. The most notable musicians there were Adrian Willaert and the Gabrielis (Andrea and his nephew Giovanni). Venetian music, texturally, is more homophonic than contrapuntal, highlighting the use of several choirs at the same time (polychorality).
ROME AND THE IDEAS OF THE COUNCIL OF TRENT
In Rome, the figure of Giovanni da Palestrina stands out, a composer who used all techniques of polyphonic composition. His music is considered the most perfect expression of the ecclesiastical style. He is linked to the musical ideas of the Counter-Reformation of the Council of Trent, which demanded the comprehensibility of the texts within polyphonic composition. To achieve this, madrigalisms had to be avoided, and profane cantus firmus or those derived from parody had to be suppressed. Palestrina perfectly ensured that the texts were understood by using clear textures and fluid melodies whose text was well pronounced.
Other composers of the Roman school were Orlando di Lasso and the Spanish Tomás Luis de Victoria, who was also an excellent organist.
COMPREHENSION QUESTIONS FOR TEXT 2.4
What are the two secular musical forms that develop in Italy?
What ideas of the Counter-Reformation are important in musical aspect?
What is a frottola and what are its texts about?
How is the rhythm and the upper voice of a frottola?
What is the structure of the frottola and how many voices did it have?
Why is the lauda the religious counterpart of the frottola and why was it so popular?
Texturally, how is Venetian music, and what does it emphasize?
Name one musical aspect of each composer from the Cathedral of St. Mark.
What was the fundamental idea of the Council of Trent, and what did Palestrina do to adapt to this demand?
Who were the other two most important composers of the Roman school?
EXPLANATION 2.5: MUSIC IN 15TH AND 16TH CENTURY SPAIN
1. 15TH CENTURY: MUSIC UNDER THE CATHOLIC MONARCHS
It's a period of great musical flourishing. Royal or noble musical chapels are created, such as those of the Catholic Monarchs and the Dukes of Alba. The court of the Catholic Monarchs is counted as one of the greatest courts of scientific, artistic, and humanistic renown. The Spanish Golden Age of music begins here, laying the groundwork for what will be the Golden Age of Spanish art. The main composers are:
2. 16TH CENTURY: INTERMEDIATE PERIOD. CHARLES I. PHILIP II
From the death of Isabella the Catholic in 1504 and the ascension to the throne of Charles I, twelve years pass in which the courtly musical flourishing declines. Upon ascending the throne, Charles I (Charles V of Germany) brings back the splendor of Franco-Flemish music to the Spanish court. Notable composers during his reign include Gombert and Créquillon.
With Philip II, polyphony in Spain continues to develop, although musical life is especially in the church. Cathedrals abound with their musical chapels competing for the best masters. Famous polyphonists include Mateo Flecha "the Elder," Diego Ortiz, and Cristóbal de Morales. Later, Mateo Flecha "the Younger" (nephew of "the Elder"), the brothers Pedro Guerrero and Francisco Guerrero, and finally, the most important of all, Tomás Luis de Victoria, stand out.
3. MUSICAL CHAPELS
The musical chapel was a space in the temple where musical rehearsals were held. It consisted of children and adults (about 20 or 30) with musical knowledge under the direction of a chapel master. They sang vocal polyphonic music and had instruments and an organ. Chapels were of royalty, courts, churches, or cathedrals. The latter were very important in Spain, so much so that they had their own laws or statutes to teach, educate children (called "seises"), and produce musical works. Furthermore, being self-sufficient, they isolated themselves from foreign influences or other chapels.
4. POLYPHONIC MUSICAL FORMS
The Villancico: A polyphonic composition, lyrical in nature (poetry), similar to the Italian frottola, meaning the main melody is in the upper voice. Among its characteristics, they are stanzaic with a refrain structure that is typically aBccaB. They are technically simple and tend towards syllabism to ensure the text is well understood. They are vertical, meaning they use homophony (same rhythm in the voices). They are grouped in songbooks like the Cancionero de Palacio and the Cancionero de la Colombina. Juan del Encina is the main composer of villancicos.
The Romance: A narrative in nature, with secular themes. They consist of a single musical section. They are usually sad and calm, based on ancient poetic romances of popular origin. The Cancionero de Palacio contains 40 romances, some about the Reconquest of Granada.
The Ensalada: Consists of a series of different genres combined in a single work, where religious and secular elements or solo melodies and imitative sections are mixed. Mateo Flecha the Elder was one of the composers of famous "ensaladas."
COMPREHENSION QUESTIONS FOR TEXT 2.5
EXPLANATION 2.6: POLYPHONIC MUSIC IN ENGLAND
1. 15TH CENTURY
After the War of the Roses (1455-1485), under the reign of Henry VII (d.1509), music in England experiences a revival. Most polyphonic music from the late 15th and early 16th centuries is sacred (masses, magnificats, and antiphons). Franco-Flemish music, with its imitative counterpoint, did not influence England until around 1510. The three main characteristics are:
2. 16TH CENTURY
In this period, the Anglican religion is adopted in England in 1534 with Henry VIII, making English the language of religious music. The technique of imitative counterpoint is adopted, but slowly, being used in psalms and motets around 1540. The works of this period are characterized by two styles:
Imitation, cantus firmus technique (known melody), and voice crossings. Notable composers include John Browne, Richard Davy, and Walter Lambe.
A more continental sound, imitative and without cantus firmus techniques. Notable composers include William Cornysh the Younger in secular music and motets, and Robert Fayrfax in sacred music.
John Taverner (d.1545) is the most important composer of the first half of the 16th century. His masses and magnificats in the English florid style are notable, typical of the first quarter of the 16th century, in Latin and in a homophonic style.
The second half of the century corresponds to the Elizabethan period (Elizabeth I), England's Golden Age. Thomas Tallis (d.1585) is a prominent composer exclusively of religious music, bridging the styles of the early and late 16th centuries. His compositions include masses, antiphons, hymns, anthems, and lamentations, both for the Catholic and Anglican churches, in Latin and English. His compositions exhibit interconnected melodies with great naturalness. William Byrd, mixing Flemish music with Italian taste, composed services and anthems equivalent to mass and motet respectively.
3. THE MADRIGAL
Italian madrigals were translated into English, which led to the flourishing of English madrigals from the late 16th to the early 17th centuries.
4. SONGS FOR VOICE AND LUTE and CONSORTS
The splendor of songs with the lute coincides with the decline of the madrigal, beginning in the 17th century. John Dowland (d.1626) and Thomas Campion (d.1620) composed "ayrs" ("airs") where the quality of the poetry surpasses that of madrigals. The melodies and declamation of the text are subtle and sensitive; the lute, which accompanies and is subordinate to the voice, maintains great melodic independence.
COMPREHENSION QUESTIONS FOR TEXT 2.6