EXPLICACIÓN 5.1: EL ROMANTICISMO: INTRODUCCIÓN Y PERÍODOS
1. INTRODUCCIÓN
El siglo XIX presenció la rápida expansión de las ciencias exactas y el método científico. Simultáneamente, la música de aquel período reacciona en sentido contrario y se dirige hacia la frontera
que separa la razón del inconsciente.
La música romántica toma sus materiales e inspiración de los sueños y los mitos. Los románticos se nutren de lo sobrenatural, los misterios de la naturaleza inconmensurable, lo remoto de tiempos pasados medievales y lo extraño y bizarro. Con estas fuentes los románticos quieren trascender fuera de la realidad y tal vez por esto, en las obras románticas, hay un rasgo de nostalgia y anhelo hacia algo imposible de conseguir.
Para ellos, la música instrumental es el arte perfecto porque no representa nada real, como lo podría ser un cuadro o una escultura. Por oposición a esto, se crea la música programática, en la
que la música va narrando una historia, o poesía, pero para entenderla el oyente necesita un programa escrito, tal cual sucede en la "Sinfonía Fantástica" de Berlioz.
Los compositores en esta época ya no dependen de los mecenas, sino que son más autónomos. Para sobrevivir necesitan al público, que ahora es burgués y asiste a los conciertos públicos y festivales y que además compra sus partituras pues son aficionados a la música.
2. PERÍODOS DE LA MÚSICA ROMÁNTICA
Las raíces sociales y culturales del Romanticismo despuntan en el siglo XVIII (Sturm un Drang) pero es en el siglo XIX cuando definitivamente algunos hechos influyen en este movimiento. Destacan:
En el romanticismo musical se pueden observar cuatro períodos característicos:
3. CARACTERÍSTICAS ROMÁNTICAS GENERALES
El adjetivo romántico viene de "romance", cuyo significado era cuento medieval o poema, en la lengua romance (vernácula), es decir, la lengua original del lugar. Lo romántico se asociaba con
hechos legendarios, ficticios y fantásticos de un mundo ideal muy diferente al actual.
Son características románticas las dualidades siguientes:
4. PREGUNTAS DE COMPRENSIÓN DEL TEXTO
Alemania:
EXPLANATION 5.1: ROMANTICISM: INTRODUCTION AND PERIODS
1. INTRODUCTION
The 19th century witnessed the rapid expansion of exact sciences and the scientific method. Simultaneously, the music of that period reacted in the opposite direction, moving toward the boundary between reason and the unconscious.
Romantic music draws its materials and inspiration from dreams and myths.
Romantics are nourished by the supernatural, the mysteries of the immeasurable nature, the remoteness of medieval past times, and the strange and bizarre. With these sources, romantics want to transcend beyond reality, and perhaps because of this, in romantic works, there is a trait of nostalgia and longing for something impossible to attain.
For them, instrumental music is the perfect art because it represents nothing real, unlike a painting or sculpture. In opposition to this, programmatic music was created, in which the music narrates a story or poetry, but to understand it, the listener needs a written program, as is the case with Berlioz's "Fantastic Symphony."
Composers of this era no longer depend on patrons but are more autonomous. To survive, they need the audience, which is now bourgeois, attending public concerts and festivals and also buying their scores as they are music enthusiasts.
2. PERIODS OF ROMANTIC MUSIC
The social and cultural roots of Romanticism emerge in the 18th century (Sturm und Drang), but it is in the 19th century when certain events definitively influence this movement. Notable among these are:
In musical Romanticism, four characteristic periods can be observed:
The following dualities are characteristic of Romanticism:
COMPREHENSION QUESTIONS 5.1
EXPLICACIÓN 5.2: LA ÓPERA ROMÁNTICA
LA ÓPERA EN FRANCIA
Durante la primera mitad del siglo XIX París fue la capital de la ópera pues combinó las influencias de la reforma de la ópera - hecha por Gluck - , de la Revolución francesa y del Imperio
napoleónico. Esto dio un modelo de ópera magnificente en los solos, corales y orquesta, llena de dramatismo en sus argumentos del tipo rescate, es decir, el héroe triunfa rescatando a la heroína,
a veces incluso a costa de su vida. Un ejemplo es "La vestale" del italiano Spontini, en tres actos.
A partir de 1820 surge un tipo de ópera, generalmente en 5 actos, llamada "grand opera" que atraía a las clases populares, deseosas de diversión, en cuyos libretos se
explotan los ballets, coros y grandes multitudes en el escenario. El libretista principal de esta época es Eugène Scribe y entre los compositores destacan Giacomo Meyerbeer con operas
tales como "Robert le diable" y "Les Huguenotes", Daniel Eugéne Auber con "La muette de Portici", el italiano Giacomo Rossini con "Guillermo Tell" y Jacques Halevy con "La Juive".
LA ÓPERA EN ALEMANIA
Alemania no tenía una tradición de ópera como Italia o Francia. Lo más cercano era el singspiel, como la "Flauta mágica" de Mozart, por eso la ópera alemana tiende a la experimentación.
Beethoven, por otro lado, solo compuso una ópera, "Fidelio", que fracasó en su época.
Los elementos que se dan en la ópera alemana son: argumentos sacados de leyendas, historia medieval y cuentos de hadas; uso de seres sobrenaturales; naturaleza salvaje y misteriosa con alguna
escena de la vida rural. En estas óperas el destino de los hombres se mezcla con lo sobrenatural, como una lucha entre el bien y el mal en donde el triunfo del héroe representa lo angelical sobre
lo demoníaco. Musicalmente se usan melodías folclóricas mientras que el color orquestal y la armonía sirven para la expresión dramática. La ópera de Carl Maria von Weber ("Der Freischütz")
encarna la típica ópera romántica.
Otros compositores de gran relevancia son Albert Lortzing y sobre todo Richard Wagner, quien crea una nueva concepción de la ópera en la que la música no cesa, es contínua, y sirve
directamente al drama al incorporar el "leitmotiv": un motivo o tema musical corto que al oirse repetidamente alude a los personajes, objetos, sentimientos, etc. Wagner se convierte en el mayor
exponente de la ópera romántica alemana. Sus óperas más conocidas son: "Tanhauser", "Lohengrin", "El holandés errante", "Tristán e Isolda" y el ciclo de óperas de "El anillo de los
Nibelungos".
LA ÓPERA EN ITALIA
Italia tenía una gran tradición de ópera muy establecida desde hace muchos años por lo que el movimiento romántico no fue tan permeable allí como en los países nórdicos. Como además era el único
género importante, los compositores tuvieron una actitud más conservadora y no intentaron la experimentación tanto como en Alemania o Francia.
Destaca Rossini, que se caracteriza por ritmos punzantes y un flujo melódico inexhaustible. Las melodías y el estilo son poco sentimentales pero espontáneas y muy populares. Las óperas más
importantes son: "Guillermo Tell", "Tancredi", "Otello", "La cenerentola", e "Il barbiere di Siviglia".
Otros son Donizetti (Lucia di Lammermoor), Bellini (Norma) y Verdi, siendo este último el compositor más importante para los italianos. En sus
26 óperas llevó la ópera italiana a una perfección no superada por ningún otro. Verdi mantuvo un estilo libre de influencias extranjeras que en algunos momentos apelaba al patriotismo y a
la unidad nacional. "Il trovatore", "La traviatta", "Aïda" y "Otello" son algunas de sus óperas más destacadas.
PREGUNTAS DE COMPRENSIÓN DEL TEXTO 5.2
EXPLANATION 5.2: ROMANTIC OPERA
OPERA IN FRANCE
During the first half of the 19th century, Paris was the capital of opera, combining influences from Gluck's opera reform, the French Revolution, and the Napoleonic Empire. This created a
magnificent opera model in solos, choruses, and orchestra, filled with drama in its rescue-type plots, where the hero triumphs by rescuing the heroine, sometimes even at the cost of his life. An
example is "La vestale", a three act opera by the Italian Spontini.
Starting in 1820, a type of opera, generally in five acts, called "grand opera" emerged, attracting popular classes eager for entertainment, with librettos exploiting ballets, choruses, and large
crowds on stage. The main librettist of this period is Eugène Scribe, and notable composers include Giacomo Meyerbeer with operas such as "Robert le diable" and "Les Huguenotes," Daniel Eugéne
Auber with "La muette de Portici," the Italian Giacomo Rossini with "Guillermo Tell," and Jacques Halevy with "La Juive."
OPERA IN GERMANY
Germany did not have an opera tradition like Italy or France. The closest thing was the singspiel, like Mozart's "The Magic Flute," which is why German opera tends to experimentation. Beethoven,
on the other hand, only composed one opera, "Fidelio," which failed in its time.
The elements found in German opera are: plots taken from legends, medieval history, and fairy tales; use of supernatural beings; wild and mysterious nature with some rural life scenes. In these
operas, the fate of men mixes with the supernatural, like a struggle between good and evil where the hero's triumph represents the angelic over the demonic. Musically, folk melodies are used
while orchestral color and harmony serve for dramatic expression. Carl Maria von Weber's opera ("Der Freischütz") embodies the typical romantic opera.
Other significant composers are Albert Lortzing and especially Richard Wagner, who creates a new conception of opera where the music does not cease, is continuous, and serves the drama directly
by incorporating the "leitmotiv": a short musical motif or theme that, when heard repeatedly, alludes to characters, objects, feelings, etc. Wagner becomes the greatest exponent of German
romantic opera. His best-known operas are: "Tannhäuser," "Lohengrin," "The Flying Dutchman," "Tristan and Isolde," and the opera cycle "The Ring of the Nibelung."
OPERA IN ITALY
Italy had a long-established opera tradition, so the romantic movement was not as permeable there as in Nordic countries. Since it was also the only important genre, composers were more
conservative and did not attempt experimentation as much as in Germany or France.
Notable is Rossini, characterized by sharp rhythms and an inexhaustible melodic flow. The melodies and style are not very sentimental but spontaneous and very popular. The most
important operas are: "William Tell," "Tancredi," "Otello," "La Cenerentola," and "The Barber of Seville."
Others are Donizetti ("Lucia di Lammermoor"), Bellini ("Norma"), and Verdi, the most important composer for Italians. In his 26 operas, he
brought Italian opera to a perfection not surpassed by any other. Verdi maintained a style free of foreign influences, appealing at times to patriotism and national unity. "Il trovatore," "La
traviata," "Aïda," and "Otello" are some of his most outstanding operas.
TEXT COMPREHENSION QUESTIONS 5.2
EXPLICACIÓN 5.3: LA MÚSICA INSTRUMENTAL: MÚSICA DE CÁMARA Y MÚSICA SINFÓNICA
1. MÚSICA DE CÁMARA
La música de cámara es aquella que se realiza con conjuntos instrumentales pequeños. En el siglo XIX la música de cámara profesional ocupa un lugar importante en la vida diaria de la burguesía en
los conciertos públicos y privados.
En general, la música de cámara de este período no es tan audaz como lo fue el propio Romanticismo. Tal vez no lo fue por carecer de la expresividad que puede llegar a tener un piano solo o en las canciones acompañadas al piano (lied.
Este género lo usaron compositores con tendencias más clásicas como Schubert y Brahms frente a otros más innovadores como Berlioz, Liszt y
Wagner que no contribuyeron al género de cámara. Se usa, como no, el piano, con violín y violonchelo, con instrumentos de viento o con cuartetos de cuerda.
Destacan los siguientes compositores:
2. MÚSICA ORQUESTAL
Partiendo de Beethoven, quien abrió un camino diferente en la música orquestal, surgen dos tendencias: una conservadora que es la que va hacia la música absoluta o pura y otra más progresista que
es la que se dirige a la música programática. Ambas son contrapuestas. La primera no tiene relación con textos, ideas, o cualquier cosa que no sea la propia música. Por otra parte, la segunda,
tiene por obejeto evocar ideas, imágenes, o aspectos fuera de la música (extramusicales): es música descriptiva.
El hecho de que los instrumentos mejoraran en calidad y precisión propició la importancia de la música para orquesta. La orquesta como "instrumento" aumentó las posibilidades expresivas que influyeron en el timbre, la forma musical y la armonía. Se trabajan orquestalmente las siguientes formas:
Tendencia conservadora
Tendencia progresista (música programática)
PREGUNTAS DE COMPRENSIÓN DEL TEXTO
EXPLANATION 5.3: INSTRUMENTAL MUSIC: CHAMBER MUSIC AND SYMPHONIC MUSIC
1. CHAMBER MUSIC
Chamber music is performed with small instrumental ensembles. In the 19th century, professional chamber music held an important place in the daily life of the bourgeoisie at public and private
concerts. In general, the chamber music of this period is not as bold as Romanticism itself. Perhaps it lacked the expressiveness that a solo piano or songs accompanied by piano (lied) could
achieve. This genre was used by composers with more classical tendencies such as Schubert and Brahms, as opposed to more innovative ones like Berlioz, Liszt, and Wagner, who did not
contribute to the chamber music genre. The piano is used, along with violin and cello, wind instruments, or string quartets.
Notable composers include:
2. ORCHESTRAL MUSIC
Starting with Beethoven, who opened a different path in orchestral music, two trends emerge: a conservative one towards absolute or pure music, and a more progressive one towards programmatic
music. These are opposing trends. The first has no relation to texts, ideas, or anything outside the music itself. The second aims to evoke ideas, images, or extramusical aspects: it is
descriptive music. The improvement in quality and precision of instruments enhanced the importance of orchestral music. The orchestra as an "instrument" increased expressive possibilities
influencing timbre, musical form, and harmony. The following forms are orchestrally developed:
Conservative Trend
Progressive Trend (Programmatic Music)
TEXT COMPREHENSION QUESTIONS